Rotax Nyhetsbrev Februar 2015

T1Gledelige nyheter når det gjelder Rotax Max og DD2.

Gravdahl Motor as har hatt et møte med Kartingseksjonen for å sortere litt rundt homologeringsdokumentet og de nye EVO motorene, da det har vært litt usikkerhet rundt ombygging av motorer opp til 2014.

Kort summert kan vi fastslå følgende:

Eldre motorer kan velge å bytte

  • Kun forgasser
  • Eller forgasser og Up Grade Kit
  • Up Grade Kit er definert av Rotax som det som omhandler de elektroniske delene,
  • Nemlig ledningsnett med coil og batterideksel/kasse, brakett for å feste elektronikkboks/tenningsboks, selve tenningsboksen samt ny eksosventil. Skal Up Grade Kit byttes, må alle disse delene byttes, men det gir seg faktisk selv, da disse delene er avhengig av hverandre.

Andre deler som er endret, er råde, veiv og eksosanlegg. Disse delene er ikke endret på en slik måte at de endrer effekten i motoren, kun ment som en forbedring i forhold til levetid, og defineres derfor som reservedeler, og kan dermed byttes når som helst når behovet måtte melde seg.

Stempler.

Tidligere ble stemplene levert i str. 53,97, 53,98 og 53,99 med referanse til sylinder toleranse A, AB og B. Med disse stemplene gikk da motorene noe trangt, noe Rotax ønsket, for å oppnå lang levetid.

Nå kommer i tillegg dimensjonene 53.95 og 53.96. Dette er for at motor tunere skal kunne ha litt spillerom når de setter opp motorene. I tillegg er fasongen og målene på stemplene endret litt, igjen for å forlenge levetiden. Ingen av disse endringene har effektmessig påvirkning.

Forgasser.

I den nye XS forgasseren kan flottørstand IKKE endres. Den er fast (tolk finnes). Det er kun hoveddyse og høyde på forgassernål (K57) som kan endres. IKKE NOE ANNET.

Denne forgasseren er vesentlig mindre ømfintlig for endringer i temperatur, barometerstand og luftfuktighet, og kan lett justeres til maksimal effekt bare ved å endre litt på de 2 parameterene som er nevnt ovenfor. Dette er en ny verden!!

Vi presiserer at Evo motorer kun kan kjøres med den type deler de er levert med, for eksempel IKKE med gammel eksosventil eller gammel eksospotte!!

DD2.

Det har rådet noe usikkerhet rundt DD2’s fremtid, i og med at klassen Production skal utgå fra 1.1.2017.

Nå forklarer Kartingseksjonen at fra 1.1.2017 legges DD2, som Rotax motor, under Rotax Importørens Jurisdiksjon (p.t. Gravdahl Motor as).

Dette betyr at fra 1.1.2017 kan vi kjøre egne løp for DD2 i samarbeid med de forskjellige arrangørene, uten at NBF legger seg opp i dette. Dette er en veldig god avklaring, så nå er det FULL GASS! Frem til 1.1.2017 går DD2 i Production.

Oppsummering:

Som de fleste har sett ligger nå terminlisten vår ute både på vår hjemmeside, www.rotax.no, samt på Facebook på Gravdahl Motor og på Rotax Norway. Der står det også om våre andre aktiviteter, RMC, Rotax Max GirlPower Cup, Rookie, Weekend Warrior samt DD2 Cup.

Vi minner om at de nye delene til Max og DD2 selges med 25% rabatt ut mai 2015, og rapporter fra utlandet sier at rundetidene går ned ca. 5 tiendeler på en middels lang bane. DETTE ER UTROLIG!

Etterspørselen er enorm. Fredag 13.2. fikk vi inn Up Grade Kit, og det gikk ut 20 set samme dag!!

Vi beklager at vi i perioder derfor kan være tomme, men dette er noe ”alle” skal ha, ikke minst i utlandet, så trykket på fabrikken er stor.

Så var det overhalinger da. Sesongen nærmer seg med stormskritt, og det kan bli en del ventetid hvis dere er for sent ute. Heldigvis har vi nå 18 Servicesenter fordelt over hele landet, samt Gravdahl Motor AS selvsagt. For oversikt, se vår hjemmeside www.rotax.no og klikk på ” Servicesentere”.

Husk også at NBF har bestemt at alle motorer fra 1.1.2015 skal være plombert i alle løp, også NC og NM. For å få gjort dette, må dere henvende dere til et servicesenter som gjør denne jobben for ca. kr. 1.100,-. Husk at motoren må ha vært importert av Gravdahl Motor og motornummer finnes i Gravdahl Motor’s registere for at dette skal kunne skje. Er motoren ”egenimport” må motoren inn til Gravdahl Motor for total gjennomgang og utstedelse av nytt plombekort. Dette koster en del mer, men husk at hvis dette gjøres i forbindelse med en overhaling, er det nærmest gratis.

Vi gleder oss til en spennende sesong!!

Gravdahl Motor as

Tlf. Svein 932 34025

E-mail: sg@rotax.no