Problemer med MAX Evo

Som kjent har noen av kjøperne av årets Max Evo motorer hatt problemer. Slett ikke alle, men gjerne de som har brukt dem mest, nemlig de som kjører løp. Fabrikken har tatt disse problemene meget alvorlig, og de vil bli løst i løpet av vinteren.

I korthet har det vært 3 problemområder.

Eksosventil:

Den første løsningen med lukking av ventilen ved hjelp av bunnkassekompresjonen, fungerte ikke alltid slik hensikten var. Vi fikk tidlig en løsning på dette med Update Kit 481 256 som besto av et T-stykke samt en lengre slange som skulle monteres slik at ventilen nå blir ÅPNET av bunnkassekompresjonen. Fjæren under stempelet i eksosventilen skulle da fjernes, og en ny , lengre fjær monteres OVER stempelet, slik det var på tidligere modeller.

De fleste har mottatt denne løsningen, men for de som ikke måtte ha den, vil nå Gravdahl Motor sende ut disse til resten. Dette gjelder både Evo motorer, og alle de som har kjøpt Update kit til sine eldre motorer. Ta kontakt med Gravdahl Motor, så bestiller vi inn det nødvendige antallet.Frist for dette er ut februar 2016.

Rådekit:

Den nye råden er nå kommet i en «Evo-2» versjon somhar fått en litt endret plassering av smøresporene. Denne nye råden gis nå gratis til de som måtte ha Evo motor med motornummer lavere inn 8398340. Fra og med dette nummeret er den nye råden montert. På DD2 gjelder dette inntil motornummer 8382455.

I praksis så tilbyr altså fabrikken nytt rådekit gratis i forbindelse med den årlige motoroverhalingen de fleste har på vinteren. Gravdahl Motor er avhengig av tilbakemelding fra de det gjelder for å kunne bestille inn korrekt antall råder. Frist for dette er ut februar 2016.

Ledningsnett/startbryter:

Noen har opplevd startproblemer p.g.a. brudd i ledningsnett/dårlig kontakt ved startrele. Fabrikken vil fra januar 2016 og ut februar erstatte dårlige ledningsnett og evt. startrele med ny forbedret type. Igjen er vi avhengige av deres raske tilbakemelding for å få bestilt inn nok deler. Problemene med ledningsnettet kan også ha forårsaket manglende oppnåelse av toppturtall.

Festebrakett for el.komponenter:

For å minimere problemene med vibrasjon har fabrikken konstruert en ny brakett for feste av coil, tenningsboks og magnetventil. Bytte av disse vil begynne i januar 2016. Igjen er vi avhengige av tilbakemelding om hvor mange dette gjelder for å kunne bestille inn nok braketter. Dette gjelder også DD2, men her er det lettere å holde oversikt med 11 solgte DD2 EVO motorer, mens det er langt over 500 Max motorer der ute.

Mer info på linken
CUSTOMER INFO 2015 10 23 COMPLAINTS ON EVO ENGINE SERIES

For ytterligere å komplisere det hele, er januar/februar den tiden undertegnende bare må ha litt ferie. Hadde en dag i august, så ta kontakt så snart som mulig. Delene må bestilles i løpet av november av Gravdahl Motor.

Da satser vi på en problemfri 2016 sesong!

Mvh Svein Gravdahl