Klepp 2018

Hei alle sammen.
Da er årets første RMC løp i Rotax Max og DD2 vel overstått.Løpet gikk på en nyasfaltert bane på Reve, Klepp.
Noen klaget over at det var litt glatt, men det ble bedre etter hvert, og uansett var det likt for alle. Meget gledelig var det at det stilte 16 karter til start i Rotax Max, og i utgangspunktet hadde jeg trodd at kampen ville stå mellom Tobias Verlo og Glenn Rumohr Granum, basert på fjorårets prestasjoner. Imidlertid viste det seg at det stadig kommer opp nye talenter, og en skal ikke se bort fra at det kan være en fordel å ta en uke i Italia på forhånd for å få bort rattrusten.
For mens Glenn R. Granum ikke hadde sittet i karten før i år, hadde flere, bl.a. Mathias Malmin og Tobias Verlo vært i Italia, og det ble disse to det sto mellom hele dagen. Glenn fikk etterhvert store problemer med ribbena, og selv et bytte til NEK sete kom for sent til å redde ribbena, men han fullførte, og med stil.

I første heat vant tilslutt Mathias med bla. beste rundetid, men besterunden til Tobias var bare 3/100 dels sekund etter, så det var tett. Truls Larsen hadde også brukt våen bra, og kom inn som en overraskende 3.mann. Deretter fulgte Glenn, så Erlend Slettemoen Haga, Camilla Håheim og nykommer Theo Sogge.

I første finale sto det igjen mellom Mathias og Tobias. Nå var Erlend oppe på en 3.plass, og en annen nykommer i Rotax, Morgan Kristiansen ble nr. 4. Så kom Glenn foran Theo og så Thomas Håland fra Lyngdal. Mathias vant .Dette løpet var også første runde i Rotax Max GirlpowerCup, og i dette heatet vant nykommer i Max, Mina Pedersen, foran debutant Malin Skeie Andesen, mens Camilla kjørte ut, noe også Truls Larsen gjorde.

I andre finale var det igjen Mathias som kom først ut, skygget av Tobias. Verd å merke seg er at Mathias kjørte 2 -to- klasser, nemlig både Rok Junior og Max. Tøffing! Løpet hadde nå «satt» seg, med Erlend på 3.dje plass, så Morgan, Theo og Glenn. Det ble for langt opp til at Truls kom inn blant de beste. Av jentene ble Mina best på 8., med Camilla på 13. plass. Imponerende nok vant Mathias Malmin både Rok Junior klassen og Rotax Max. Mathias vil vi få se mere til, og velkommen skal alle nykommerene være.

DD2.
I DD2 hadde vi noe av samme situasjon som i Rotax Max. Nikolai hadde ikke sittet i karten, mens bl.a Sivert Møyland hadde vært i Genk tidligere i år, sammen med Marius Solli Poulsen, som denne helgen kjørte årets første EuroCup løp i DD2 i Genk. Jeg kommer tilbake til dette litt senere.
Nå er det likevel slik at Nikolai Stien har mer erfaring enn noen andre i feltet, og erfaring skal man ikke kimse av. Likevel var det Sivert som var raskest på treningene med Sondre Weseth like etter. Sondre har kommet seg enormt fra i fjor, som var hans første sesong i DD2, men er nok fremdeles litt «ivrig», ikke ulikt Markus Gjesdal, som han hadde slik en herlig fight mot under Høstfinalen i fjor. De «vil» mye, begge to.

I løpet av heatene hadde Sivert raskeste rundetid med 40.413, men bare noen tusendeler raskere enn Nikko. I første heat sto dermed kampen mellom Sivert og Nikko, men Nikolai var først i mål, av disse to, men mer presset enn i tidligere år, bortsett fra 2 løp i fjor. Sondre fikk en finfin 3. plass med Christian Nilsen på fjerde foran Håvard Molde.

I andre heat sto det igjen mellom Sivert og Nikolai. Det var så tett så tett, og i sjikanen braket de sammen med det som resultat at Nikolai ble stående igjen. Sivert satte igjen raskeste rundetid og vant, denne gangen med Jonas Bjørge på 2. plass som slo Sondre og igjen med Christian Nilsen på 4. plass. Bra Christian, solid kjørt! Etter Christian kom Johannes Myren.

Crashen i 1 finale gjorde at Nikolai startet bakerst, men sammen med Sivert som fikk straff for kollisjonen. Likevel tok det ikke lang tid før disse to var i ledingen, med Sondre på en 3 plass. I mål kom Nikalai først med Sivert på 2. plass foran Christian så Johannes Myren, Jonas Bjørge mens en uheldig Sondre tok igjen en KZ2 (KZ2 og DD2 kjørte sammen) som bomgiret, med det resultat at Sondre fikk slått inn frontspoileren og dermed tidsstraff.

Det vare mange tette fighter, men uten forkleinelse for noen, Klepp er en teknisk lett bane. Det er 2 svinger du må mestre, så går det gjerne fort. Klepp var faktisk en bane selv jeg kunne kjøre skapelig raskt på da jeg «herjet» i Yamaha på slutten av 80 tallet. «Herjet» ikke i den forstand at jeg fikk så bra plasseringer. Mere at kjøringen gikk ut over de som var nærmest meg.

Det jeg tenker på her, er at på en mer teknisk bane, vil kanskje noen slite mer enn andre.+

Fortsatt har noen problemer med fusking på ulike turtall. Problemet er lokalisert til (i de fleste tilfellene) startbryteren (EVO 2). Vedlagt følger teknisk tips for bytte av denne. Nytt er at man har lokalisert feilen til fettet som ligger i koblingen man kobler bryteren til!! Denne må FJERNES før montering. Håper alle forstår den engelske teksten. Ta kontakt hvis ikke, og jeg lager en oversettelse. Husk å holde ledningsnettet med en tøyfille sik bildene viser, Bruk trykkluft og f.eks. brake clean til å fjerne fettet! Da håper jeg dette problemet er løst.

Så minner jeg om gevinsten som ligger der fremme: Verdensfinalen i fantastiske Brasil i November. Hvem får være med å representere Norge der nede? En ting er i hvertfall sikkert, de som skal kjempe om den plassen skal ta med seg så mange løp som mulig.

Vi sees på Varna om en liten uke