SØLVSPRINTEN PÅ KONGSBERG

Hei alle sammen.

Da er nok et RMC løp ferdigkjørt i klassene Rotax Max og Rotax DD2. Det 5. i rekken, og det gjenstår kun ett løp før sommerferien, nemlig Sommerløpet på Vamoen den 30.6
Rotax Max
I Rotax Max ble det for en gangs skyld nudd litt om på listene, i og med at Ruben Kverkild fikk en litt dårlig tidkjøring, mens Tobias Verlo vant. Senere gjennom heatene vartet Ruben opp med de raskeste rundetidene, men det er veldig tett, og Tobias vant alle heat. Problemene til Kverkild var kanskje relatert til problemene han hadde sist helg i Euroserieløpet i Kristianstad, Sverige, og som sagt kjørte han seg oppover i feltet og ble tilslutt nr. 3 i finale 1, med Mathias Malmin på en knallsterk 2. plass, og deretter Morgan kristiansen på 4.
I siste finale vant Verlo igjen, men nå med Ruben på en annenplass, Malmin 3. og denne gangen kjørte Adrian Kirkhus Rotax, og fikk en finfin 4. plass. Morgan kjørte inn pga tekniske problemer. Vi hadde 10 startende og begge våre nye Max rekrutter, Martin Hovland og Nikolai Norum kjørte jevn og godt og kom i mål i alle heat. Ganske jevnt kjører de også.

DD2
DD2 løpet ble en selsom opplevelse som vi hadde håpet at vi skulle slippe å oppleve mer. Jeg har i alle år presisert at når jeg legger et RMC løp til et arrangement, så kan klassene ikke slåes sammen. Dette hadde ikke NMK Kongsberg fått med seg denne gangen, og ville i første omgang slå sammen Max og DD2. Jeg forklarte at dette ikke var akseptabelt, og uansett var Max klassen stor nok. Etter mye frem og tilbake ble resultatet at DD2 (5 deltakere) skulle kjøre sammen med X30 og en Yamaha. X30 hadde ikke Cup denne helgen.

Vi var alle motstandere av denne løsningen, men arrangøren lovet at DD2 skulle slippes først av gårde med X30 master minst 20 meter bak. Alternativet hadde vært å trekke klassen fra løpet. Jeg forklarte at dette var et RMC løp og at dette telte mot en Verdensfinaleplass, og at det derfor var viktig å ikke blande klasser med forskjellige motorer og dekktyper.
Uansett valgte vi å kjøre med denne løsningen, og selvsagt skjedde det værst tenkelige i Finale 2 ved at en av våre DD2 førere kolliderte med en X-30, men tusenvis av kroner i ødeleggelser, og aller værst, et ødelagt sammenlagtresultat i denne runden.
Klubben har forsåvidt sitt på det tørre ved at denne løsningen sto klart i Tilleggsreglene, men andre baner har vist mye større fleksibilitet i slike tilfeller, og latt oss kjøre.

For fremtiden må dette være avklart fullstendig, ellers kan vi ikke legge RMC løp i de 2 klassene til Kongsberg. Mulig en av grunnene er at jeg ikke har samme tette kontakt med Kongsberg som jeg har med Sigdal, Håsken, Varna og Klepp. Uansett veldig trist for den det gikk ut over.

I selve heatene var Nikolai Stien igjen suveren, slik han viste i Sverige, med Sivert som en klar nr. 2, og og Marius like klar som nr. 3 helt til han ble kjørt av i siste finale. De neste plassene delte Jonas Bjørge og Sondre Weseth på. Dessverre hadde ikke Kongsbergs 2 store sønner, Per Eivind Andersen og Hans-Peter Havdal anledning til å stille, ellers hadde ikke problemet oppstått for dat hadde vi vært mange nok. Men de har annonsert sin deltakelse ihvertfall på neste løp på Håsken, hvis ikke før.

Håper vi sees på Vamoen og jeg oppfordrer igjen alle til å melde seg på snarest mulig slik at alle ser at her blir det folksomt.