Rotax Max og DD2 i Bergen samt DD2 Demo

Hei alle sammen!

20160902_105415_resized

Da var NorgesCup løpet i Bergen over, og også de nest siste rundene i Rotax Max og Rotax DD2. Turen gjorde jeg unødvendig lang, dyr og strabasiøs, ved at jeg på en helt rett strekning i 60 km sonen i Bygland i Setesdalen pen og pyntelig la bilen ut i grøfta. Etter et par gedigne smell ved kollisjon med et stort skilt og en lyktestolpe, stoppet jeg, fullstendig uskadd for egen del, bortsett fra sterkt skadd selvrespekt, samt en del skade på bilen.

11 timer etter avgang fra Grimstad ankom jeg Bergen, mye forsinket. Det tar tid med Politi, vegvesen, Mesta samt storbilredder fra Viking. Takk til alle dere som hadde ventet med å kjøpe dekk til jeg kom frem, og en ekstra takk til Jan Rongved og Gunnar Boge som begge dro sporenstreks til sine respektive verksteder for å skaffe meg deler som kunne gjøre hjemreisen mulig. Slik omtanke varmer virkelig.

Bergen har satt 3 nedbørsrekorder siden i juli, og vi slapp ikke unna på lørdag heller, selv om de siste løpene på dagen gikk på tørt.

DD2.

I DD2 hadde Jahn Haldorsen solgt sin DR til Rune Vabø, og leid en FK av B & V Kartservice for anledningen. Jeg snakket med Jahn, og han hadde ikke så store forhåpninger på regnværet, da han «ikke var så god på regn» som han sa. Imidlertid viste den obligatoriske treningen at Jahn slett ikke var helt borte, da han kom inn med 3.beste tid etter Andre Steindal og Petter Rongved.

Beveger vi oss til andre innledende, d.v.s. prefinale i RMC sammenheng, og fortsatt på regn, så var «kongen av Eikås», Petter Rongved raskest, med bl.a. X-30 kjører Håvard hallerud, halsende etter. Disse 2 klassene kjørte sammen for at X-30 også skulle få kjøre. I dette løpet ble søster Tonje nummer 2, og deretter Stian Hovland, Andre Steindal og Jahn Haldorsen.

Når vi kommer til finalen har det tørket opp, og de 4 første

DD2’ene la samtlige X.-30 førere bak seg. Vinner med meget god margin var «Kongen» Petter Rongved, men bak ham var det gjennom hele løpet veldig tett mellom Andre Steindal, Stian Hovland og Jahn halvorsen, som kom inn i den rekkefølgen.

Vi savnet østlendingene i Bergen, men vet at Nikolai kjørte World Cup i KZ2, men hadde trodd at Håsken gutta hadde tatt turen for å benytte sjansen til å forbedre seg i forhold til Nikolai. Det er jo ikke bare Verdensfinaleturen som står på spill, men også ganske spenstige Gavepremier.

Nå står bare ett løp igjen, årets store finale med etterfølgende utdeling av Verdensfinalebillett, pokaler og gavepremier, nemlig Høstløpet på Varna den 24 september. Foreløpig påmeldt 9 stk der.

Gravdahl Motor planlegger 2 DD2 demoer nå i høst, først og fremst med tanke på de som er på vei opp i større klasse, men også for andre som kan tenke seg en klasse som går litt fortere. Disse demoene vil bli kjørt på Varna lørdag 17. september, da vi regner mange vil være på Varna denne lørdagen for å prøve den nye banen før Høstløpet. Neste demo blir på Håsken lørdag 1. oktober, da flere av de som kunne tenkt seg til Varna, er opptatt med annen bilsport denne helgen.

14195463_10211166907515486_2878517650521180069_o

 

Rotax Max.

I Rotax Max er spenningen stor mellom Ruben Kverkild og Glenn Rumohr Granum, og det ble stor dramatikk rundt Max, dog ikke på banen. Da siste finale skulle gå av stabelen , skjedde det nemlig en gigantkollisjon mellom en bil og et stort veiskilt rett utenfor banen, med alvorlig skadde personer. Vår ambulanse var selvsagt den nærmeste, og løpet ble tilslutt avlyst da ambulansen ikke kom tilbake. Selv dro jeg som en av de første kl. 20.15, og var fremme i Lillesand kl. 05.15 etter fergeventing, obligatorisk stopp samt en 30 minutters «powernap» da jeg ble ganske trøtt på slutten av natten, Våknet som sagt etter en halvtime av at jeg frøs, manglet jo noen ruter i bilen.

P.g.a. at finalen ble avlyst vil innledende heat telle som prefinale og finale 1 som finale. «Prefinalen» gikk på vått føre, og her var Glenn suveren, over 2 sekunder før Ruben i mål. deretter fulgte Sindre Setsaas, Asle Skjørestad og Eline Vig. Så tørket det opp og Glenn ledet ut foran Ruben og Sindre. Sindre satset alt og kjørte hardt, og var oppe på andre og presset Glenn, men etterhvert kjørte Ruben forbi begge, og etter 17 runder var han mer enn 3 sekunder før Glenn i mål. Disse 2 var i en helt egen klasse, da Sindre kom i mål hele 14 sekunder etter Glenn , til en 3.dje plass. 10 stk startet i denne nest siste RMC konkurransen