DD2 demo på Håsken lørdag .samt litt (mye) annet

Hei alle sammen!

Aller første det aller viktigste nå. Det begynner å nærme seg tiden for frostnetter og hvis karten eller motoren ikke står varmt innendørs, så er det viktig å enten tappe vannet av motor og radiator eller (helst) fylle frostvæske. Frostvæske beskytter mot korrosjon og jeg ser stor forskjell på motorer som har hatt vanlig vann, eller ikke vann i det hele tatt, og motorer med frostvæske. Kjør gjerne også motoren varm på tralla før den settes vekk, spesielt hvis siste turen har vært på vått føre. Da vil fuktighet gjøre at lagrene ruster øyeblikkelig.

Forhåpentligvis kan vi trene i mange uker fremover, men frostvæske kan du med fordel helle på nå. Ikke tenk på meg. Jeg overlever uten å selge mange sylindere til de som ikke har hørt på dette rådet.

 

Så over til DD2 demoen på Håsken på lørdag.  Flott vær (Håsken vær) gjorde dette til en stor suksess. Riktig mange fikk kjøre DD2 i tiden mellom 12 og 16, og en stor takk til Sivert Møyland, Torstein Balto og Per Eivind Andersen som stilte sine egne DD2 karter til disposisjon for demo sammen med de to jeg hadde med. Alle syntes det var virkelig kult å kjøre en så rask kart, selv om ikke alle satt like godt i de ulike setene. Dette ordner seg når man får sin egen spesialtilpassede kart. Umiddelbart resultat ser ut til å bli minst 3 nye DD2 karter på Østlandet til våren. Flere er også i kommingen på Vestlandet, og når vi vet at totalt 17 førere var med i årets RMC løp, så ser vi at potensialet er tilstede for gode felt gjennom sesongen.  En ny utfordring er at noen av de nye førerne ønsker å kjøre langt fler enn de 7 løpene som utgjør RMC, men dette kan vi sikkert løse. Når terminlisten for 2017 foreligger, vil jeg kontakte dere og selvsagt Max førerne for å få innspill på nettopp dette.» The future looks good», som det heter på godt norsk. Norges største DD2 fan, Soheil Akbari, kunne selvsagt ikke holde seg unna, selv med sin ødelagte hånd, og var straks ute for å jakte på personlig banerekord. Godt å se Soheil igjen og takk for hjelpen til deg og Per med sveisingen.

 

Så gjelder det forbedringene som har skjedd på Evo fronten. De fleste er veldig fornøyd med forbedringer, men noen har vært negative, særlig før de har fått satt seg inn i hva endringene gjelder. Først vil jeg si at endringer ligger i racingens innerste natur.  Ikke noe produkt, det være seg på motor- eller chassisiden, er perfekt, og forbedringer er noe alle fabrikker jobber konstant med. I flermotorklasser for å bli mer konkurransedyktige, og i nasjonale en-motorklasser for å øke holdbarhet og brukervennlighet. Rotax er selvsagt ikke noe unntak her, og selv om det ennå er ting som kan bli bedre, så er motoren nå på vei til å bli riktig god. Den siste gratis appen for dysevalg er også et steg i riktig retning.

 

Så til de endringene som kommer i 2017. I DD2 er det minimalt, men det å legge tenningsboksen i et gummioppheng i den nye batterikassen, betyr sikkert at man har opplevd vibrasjoner som et problem for holdbarheten. Et ukjent problem her hos oss da jeg ikke har hatt et eneste tilfelle av klager, men Rotax har jo nå solgt over 90000 motorer av Max type, og snart 600 her i Norge, så de har et stort marked hvor de gjør alle slags erfaringer.

Når det gjelder Rotax Max, så har fabrikken benyttet anledningen til å endre tenningskurven litt helt på toppen. Dette gjør at man kan kjøre med litt større hoveddyse og få fullt turtall,  og større hoveddyse gir enda bedre bunndrag. Fordelen med tenningsboksen i gummioppheng gjelder selvsagt også her, da det gjelder alle modeller helt fra Rotax Micro. Samtidig har de lagt inn en turtallsperre på 14.800 rpm, noe som tyder på at meldingene om oppnådde høye turtall ikke bare har vært «støy» fra coilen, slik også laptimer produsentene har hevdet.

 

Da jeg kom tilbake fra Håsken lørdag kveld sto Nikolai klar for å overta BirelArt karten jeg hadde hatt med på Håsken. Han og Tor Steinar skulle benytte søndagen til å teste Birelen på Rudskogen, da det jo er BirelArt Nikolai skal kjøre i Verdensfinalen i Sarno om 2 uker. Oppsettet på karten slik de fikk den var langt fra optimalt, men etter en del testing og justeringer fikk de den til å gå styggfort. Selv Tor Steinar, som jo er» Mr. DR» her i Norge, selv om det er jeg som er importøren, ga chassiet kred for å være meget lettstillt og berømmet det for å gi umiddelbar tilbakemelding ved endringer i oppsett. Dette som en forklaring til de som måtte ha opplevd Birelen som mindre samarbeidsvillig på Håsken.

 

Da blir det kanskje litt stillere fra meg frem til jeg er tilbake fra Sarno etter 23 oktober, men det skal vel bare bli godt?

 

MED VENNLIG HILSEN

SVEIN

img_0835 img_0836 img_0838 img_0839 img_0840 img_0841 img_0842 img_0843