Møte mellom kartingseksjonen og motorimportørene i Norge

Tirsdag 8.11 hadde motorimportørene i Norge, Norswed as, SK Service as og undertegnende et møte med Kartingseksjonen vedrørende endringer i 2017, hvordan NC og NM skal arrangeres, i hvilke klasser etc.

Mesteparten av det vi diskuterte ga innspill Kartingseksjonen tar med seg inn i den interne beslutningsprosessen som vil utforme hvordan NC og NM blir de nærmeste årene. Av den grunn kan jeg ikke forskuttere det endelige resultatet her og nå, men vi ga Kartingseksjonen veldig klare råd om hvordan det bør se ut.

Slik det ser ut i dag, forventer jeg at bl.a. Rotax Max fortsetter som NM klasse. Vi har forøvrig solgt de 10 siste motorene nå i løpet av den drøyt siste måneden, og jeg håper å få inn noen få til innen Nyttår. Veldig positivt for Rotax Max med andre ord.

 

Production > Promotionklasser

 

Som kjent utgår Production som klasse fra 2017. Motormerkene Iame, ROK og Rotax legges da inn under de til enhver tid gjeldende importører, og disse vil kunne kjøre løp med sine motorer i klasser fra 15 år og oppover med de motorene de har fått homologert av NBF.

Selv har jeg helt klart hatt forståelsen av at både Rotax Max og Rotax DD2 vil kunne bestå som 2 separate klasser i det nye systemet. Begge motorene er jo også homologert av NBF for Promotionklassene.

PÅ MØTET BLE DETTE UBETINGET BEKREFTET!

En selvsagt forutsetning vil være at vi kan tilby en arrangør mange nok startende til at vedkommende vil ha med klassen, og selvsagt også at tidsskjemaet tillater dette, særlig hvis vi ønsker å kjøre begge klassene.

 

Når sant skal sies, så har mange fått forståelsen av at jeg ville måtte velge mellom Max og DD2, og hvis begge skulle kjøre, så måtte de kjøre sammen. Denne fortolkningen har jeg bare hørt gjennom tredjemann, og det har nok vært en «modningsprosess» rundt dette spørsmålet i Kartingseksjonen når de nå har besluttet at SLIK BLIR DET ALTSÅ IKKE.

 

Den eneste tenkelige situasjonen hvor Max og DD2 evt. må kjøre sammen, er hvis de to klassene  ved en anledning har så få startende at arrangøren velger å slå dem sammen. Den situasjonen håper jeg ikke vil oppstå. Alt skal nå ligge til rette for at begge klassene skal vokse i årene som kommer. Ikke minst erfaringen fra årets Grand Final tyder på dette. 360 motorer i de ulike klassene fungerte perfekt og resultatene viste at

de nå er utrolig jevne. Da er resten opp til fører og chassis, og der er som kjent forskjellene større, selv om faktoren «chassis» delvis var eliminert under Grand Final, ved at alle kjørte med samme chassis i sin klasse.

Jeg får som nevnt kun 2 DD2 chassier fra Sarno, og den ene er sannsynligvis allerede solgt, men vi har et par fra Portimao igjen, og også en brukt DR med 7-8 timer «på baken» fra 2015. Kim Rino vurderer også å selge sin, for så å kjøre Max i 2017. DD2 fortsetter dermed å vokse, og Max ser veldig bra at for 2017.

 

Med vennlig hilsen

 

Svein