Rotax Max Challenge Grand Final samt Rotax Nyheter

Hei alle sammen!

Vel hjemkommet fra Portimao skal jeg gi et lite resyme av Verdensfinalen samt informere litt om kommende forbedringer fra Rotax.

Under selve løpet sendte jeg ikke ut noe info. Jeg kan aldri slå førerne og deres team i å legge ut hva som hendte, raskt, og Rotax hadde jo laget en app slik at alle kunne få opp både resultater og «live  streaming».

Kort fortalt var Nikolai i støtet fra dag en og jevnlig blant de 5-6 raskeste på alle treningene. Absolutt lave skuldre der i gården. Under tidkjøringen slår han til med bestetid, og ikke med noen tusendeler, nei, med god margin. Vi var helt i himmelen. Som Rotax Distributør var jeg i VIP området, og da jeg kom ned i teltet for å gratulere, så så jeg straks at noe hadde hendt. Det var at man hadde innført en regel at hvis frontspoiler var slått inn på tidkjøring, så ble de 2 raskeste rundene strøket!! Nikko var selvsagt skuffet, og han var ikke alene.

Likevel var 3. tiden så bra at han ble nr.13, og startet dermed som nummer 6. I de to første heatene ble det en 6. og en 4. plass, så alt så bra ut. I prefinalen ble han kjørt av på første runden mens han lå på en 4. plass, og kom vel ut på banen igjen ca. 15 sek etter sistemann. Allerede i første hele runde etter dette satte han bestetid og en fantastisk oppkjøring gjorde at han kom inn som nr. 21 av 36 førere, noe som resulterte i en 17. plass når frontspoilere var sjekket, og en 14 plass som startposisjon i finalen. Som vel alle har fått med seg, så ble det tilslutt en 11. plass, ned en plass fra fjorårets 10 plass. Litt skuffende selvsagt, men med farten Nikolai hadde, kunne han lett ha kommet på pallen, og også vunnet!

Forutsetningen er at man er med helt der fremme. Når man kommer til finalen, har alle for lengst lært seg banen, og alle stenger døren, slik at det ihvertfall blant de 20 fremste er nesten umulig å komme frem. Husk at de Nikko kjørte mot var vinnere fra 57 land samt vinnere av de største RMC seriene i verden. Det var ikke mange dårlige kjørere blant dem! Husk også at alle kjører identisk utstyr og det skilte bare hundredeler blant de beste. Uansett har Nikolai markert seg som en av verdens beste DD2 førere under dette mesterskapet, og bare avkjøringen i Prefinalen gjorde at sluttresultatet ikke ble aldeles sensasjonelt. Denne uken er Nikolai i Las Vegas og kjører KZ med DR, så la oss håpe på gode resultater også der.

For Ruben var det litt mer klabb og babb innledningsvis. De fant ikke helt ut av hvor de ville ha setet, men da tidkjøringen gikk, var det meste på plass. Riktignok ble det en 30 plass, men med startposisjon 14 i heatene var det egentlig helt innenfor, selv om det var litt dårligere enn i Sarno i fjor.

Første heat startet helt sensasjonelt ved at Ruben klatrer jevn og trutt opp til 2. plass, som han lå på da siste runde gikk. En uheldig manøver resulterte dessverre i at han falt ned til 10. plass. Senere viste det seg at dette ble skjebnesvangert, da de neste heatene resulterte i dårligere resultat enn startposisjonen, noe også finalen resulterte i. Som i DD2 var det veldig jevnt, og en liten gløtt på døra gir fort som resultat at man faller ned en til to plasser. Uansett viste også Ruben at han er av de beste, og et resultat blant de 20 beste i en Verdensfinale er meget respektabelt.

Nå skal Ruben i det militære i januar, så vi får se hvor mye han får kjørt neste år. Mekaniker Erik venter barn i  mars, så også han får utfordringer med neste sesong. Kanskje ser vi en ny mann representere Norge i Verdensfinalen 2018, som vi så langt ikke vet hvor skal gå.

Nyheter for 2018

Sist vinter endret Rotax produksjonsmåten for sylindrene til Max Junior. Formene for disse ble tidligere limt sammen av 4 deler, og dette kunne gi litt forskjell på resultatet. «Parety» eller likhet har derfor vært høyt oppe på agendaen for Rotax siste år både for DD2 og Max. Nå printes formene ut i 3D, og dette gir absolutt like sylindere.

Siden Evo sylinderen ble introdusert i 2015 har Max også hatt problemer med «piston ring failure» hvor stempelfjæreni noen tilfeller har tatt tak i eksosporten og samtidig ødelagt sylinderen. Innenfor garantitiden har Rotax erstattet mange sylindere/stempler, og dette var absolutt høyt prioritert i forbindelse med de nye sylindrene. Nå er eksosporten maskinert på en annen måte slik at fjæra forhåpentligvis ikke vil hekte, samtidig med at sylinderen er gitt en «god» porting, like bra eller bedre enn noen eksisterende sylindere. De fleste importører har fått prototyper av denne nye sylinderen til testing, også Gravdahl Motor, og ingen har hatt problemer med stempelfjærene. Sylindrene som ble brukt i samtlige 360 motorer under Verdensfinalen  var maskinert slik, men i Max og DD2 er de «raske» sylindrene ikke tilgjengelige før i desember.

Dette med ulikhet i effekt har gitt opphav til mange fantastiske historier i depotene rundt omkring, både om hva slags effekt enkelte sylindere skal ha, og også om hvor mye enkelte skal ha gitt for slike sylindere. Nå er det historie. Alle sylindere fra desember av vil være like, og de vil være like raske eller raskere enn noen sylindere som har vært i handelen før.

Av hensyn til stempelfjærproblemet er Rotax svært interessert i at flest mulig bytter til den nye sylinderen, og de vil derfor selge disse til en svært subsidiert pris innenfor et relativt kort tidsvindu nå i vinter. Stempelfjærhavari på de «gamle» sylinderene vil jo ikke dekkes utenfor 6 mnd garantitiden, så selv om slett ikke alle ryker, så er det vel verd å vurdere å bytte til den nye, også p.g.a. den bedrede effekten.

Da oppstår et nytt problem. Hvor mange sylindere skal jeg bestille? Da jeg fikk beskjed om dette, bestillte jeg 20 stk, men allerede nå ser jeg at det blir alt for få. Flere førere har allerede bestilt 3 stk hver, sannsynligvis fordi de har 3 motorer. Så her må jeg ha hjelp. «Vinduet» skulle opprinnelig stenges 31-1.18, men da endelig versjon av sylindrene er forsinket, vil dette bli utvidet noe, hvor lenge ikke opplyst, men sannsynligvis til 31.3.18.

Problemet er at de som ikke har bestilt i tide, da må betale full pris. Vi hadde det samme problemet med Up-date kittet i vår.

Så var det prisen da. I øyeblikket ligger Euro kursen rundt 9.70, så uansett må jeg ta forbehold om kurs. Med dagens kurs blir tilbudsprisen på Max og DD2 sylinderen ca. kr. 2.900,- inkl. mva. Full pris, med samme kursforbehold, vil bli  kr. 4.863,-  for både Max  og DD2 sylinderen, m.a.o 40% rabatt. Med bedre kurs på kjøpetidspunktet, kan det bli litt billigere.

Den nye røde plugghetten kommer inn sammen med sylindrene håper jeg. Som kanskje noen har fått med seg, så er det ikke den røde fargen som er viktigst, men at hetta er kortere. Derfor samler det seg ikke så mye støv under hetta, og man unngår feiltenning. Med andre ord kan man oppnå det samme med å rengjøre pluggen utvendig, og dermed slippe å kjøpe ny rød hette. Se forøvrig video som ligger på hjemmesiden vår om nettopp dette.

Da gjenstår bare ett problem, og det er årets startbryter. Når man starter dannes en gnist mellom kontakt polene i bryteren. Over tid, ikke nødvendigvis så lang tid heller, danner det seg sot partikler her, og det blir vanskeligere og vanskeligere å starte. Tilslutt starter motoren ikke. Den nye bryteren som kommer litt senere vil ha en sterkere fjær som skal fjerne (?) dette problemet. I mellomtiden dekker fabrikken problemer med bryteren, MEN kun innenfor 6 mnd garantien fra den var levert. Heldigvis er den ikke så dyr, og slett ikke alle ryker.

Ta kontakt hvis noe er uklart.

 

Mvh Svein  tlf. 932 34025