NM Bergen 2021

Hei alle sammen.

Mange takk til værgudene i Bergen for et fantastisk opphold og likeledes til klubben som sto for det fantastiske arrangementet. Det å bli tatt imot med en slik vennlighet varmer en aldrende gokartentusiast. Jeg var så uheldig å fylle år på torsdag og på ettermiddagen kom familien Verlo med to typer sjokoladekake samt småsjokolader. Ikke bare er jeg glad i sjokolade, men tanken varmet så jeg ble helt rørt. Som jeg sa «<<dere er altfor greie med meg».

Tilbake til løpet som vi jo hadde kommet for å være del av. I lengere tid hadde bergenserne sagt til meg (i Rotax Max)) at « I år skal NM til Bergen». Det har gått rykter om at årets motorer er litt raskere enn tidligere, så i ukene før NM gikk det mange nye motorer til håpefulle utøvere, både i innlandet, Stavanger, Bergen og andre steder. Jeg kan ikke bekrefte dette, men banen er spesiell, så det var absolutt ikke utenkelig at seieren ville gå til Bergen, ikke minst fordi så mange av deltakerne var bergensere som hadde kjørt mange tusen runder på banen. Men så var det Christer da….

Ettersom tid for konkurransen nærmet seg, ble det slutt på at «alle deler med alle» i Bergen, og frontene skjerpet seg. Sett utenfra så det innledningsvis slik at for meg.: Tobias og Colin er bittelite raskere enn de neste, som er Christer, Adrian, Morgan og Erlend. Og riktignok så ender de 3 innledende heatene med 2 seiere til Tobias og 1 til Colin. Dermed er Tobias master i Prefinalen .Rikke Eriksen er uheldig og kjører ut og skader kneet, må i ambulanse til sykehuset for sjekk, med lang pause som resultat, men en knalltøff ung dame kommer tilbake på søndagen og kjører finalene. Så starter dramatikken: Colin mister et hjul (eller noe lignende) og kommer ikke til start i Prefinalen, som ender med seier til Tobias som kommer i mål foran Christer, Adrian, Morgan, Erlend og Stian Bruland som virkelig har funnet farten, utrolig lite trening til tross. I finalen må dermed Colin starte som nr. 25, men han har hele helgen hatt blant de raskeste rundetidene, så her er det duket for mange forbikjøringer. Og forbikjøringer ble det. Finalen hadde 30 runder og på ca 18 runde er Colin på 9 plass. I et felt der ligger Stian Bruland, Erlend, Vetle Kvia, Morgan og flere. Det blir litt knuffing i forbikjørings forsøkene, men ikke noe å snakke om. Colin nærmer seg de 7 fremste og det blir en liten kollisjon med 2-3 andre i et forbikjøringsforsøk hvor Colin er mest uheldig og taper 3 plasser. Han fortsetter opphentingen og ca 4 runder fra mål er han oppe hos Adrian som ligger på en «sikker» tredjeplass. Adrian finner litt ekstra fart og klarer å holde Colin bak seg, og de 2 blir dermed tilsynelatende nr 3 og 4, mens Christer vinner foran Tobias. Min umiddelbare tanke var at dette vel var et rettferdig resultat. Ekstra imponerende av Christer og selvsagt også Colin som kom helt bakfra, men dramatikken var ikke over med dette. Team Colin legger inn en protest på Adrian på kjøringen ved en av forbikjøringsforsøkene, og får medhold. Dermed kommer Colin på pallen, mens Adrian blir satt ned til 6 plass. Når det har gått litt tid for jeg håpe at alle kan glede seg over egne resultater, om ikke plasseringen, så i hvertfall over innsatsen og farten de oppnådde. Veldig imponerende kjøring av hele feltet. At den bergenske idyllen ble brutt ved de siste hendelsene, er bare å innse, men på de 34 årene jeg har overvært løp som NM, kan jeg telle på en hånd de gangene noe slikt ikke har skjedd i en eller annen klasse. Som mangeårig Birelimportør må jeg gratulere Sjur Bruland med seier i X-30 som importør av Ricciardio, som er en blå Birel, og likeledes resultatene til de 2 sønnene i Rotax samt Nikolai Kili Finsås. Veldig bra kjørt av dem alle og igjen et bevis på at alle Birel/Ricciardo/LeClerc seierene ute, ikke er en tilfeldighet..

I RotaxMax og DD2 skjer det nå ikke noe i RMC før til Høstløpet 19 september og så løpet på Håsken helgen etter. Påmelding er åpnet begge steder.

Så tilslutt det jeg nå har nevnt flere ganger. SJEKK sylinderen under anslagspunktet for eksosventilen, Du må ta bort pakningen. HVIS eksosventilen slår seg ned i sylinderen,, vil eksosventilen begynne å ta bort i stempelet, og i værste tilfelle ødelegge dette og evt. også sylinderen. Se Bildene!!! NB. Ny sylinder koster nå rundt kr. 6.000,- + stempel kompl kr. 1.500,- så dette er ingen spøk!!! Ring inn og bestill metallpakningen som kan hindre dette.

Med vennlig hilsen

Svein