Verdens finale Rotaxmax 2008
Som tidligere rapportert gikk årets Verdensfinale i
Kartingens hjemland, Italia, på legendariske La Conca helt
sør i landet.
Norge stillte med vinnerene av årets Rotax Max Challenge i
Norge, Henning Eidjord i Max Junior, og Ole Martin Eidjord i
Max Senior.
Under den frie treningen på onsdag og torsdag gikk det bedre
og bedre for guttene, og det var sjelden mer enn 4-5
tiendeler opp til toppen. Likevel var tidkjøringen en
skuffelse og resulterte i at Henning skulle starte som nr.
10 i sine 3 innledende heat, mens Ole Martin skulle starte
som nr. 17.
Natt til fredag hadde det regnet, og under warm up på
morgenen var Ole Martin desidert raskest av samtlige i Rotax
Max.
Henning var ikke like komfortabel med underlaget, og gjorde
det ikke så bra i Max Junior.
I første heat gikk det direkte dårlig for Henning, og det
var ikke mange godord å få høre da han kom inn. Imidlertid
bedyret Henning at det ikke var hans skyld, det var noe galt
med karten, og tilslutt fant man ut at Henning hadde helt
rett, alle setskruene på bakakselen var borte, og karten
hadde bremset ut av alle svinger. Han ble nr. 26 og etter å
ha funnet feilen var håpene høyere for neste heat.
Lykken hadde dessverre ikke snudd seg, Henning snurret og
ble sist i sitt neste heat.
Etter den vellykkede warm-up’en var Ole Martin kjempetent.
Han hadde en vanvittig oppkjøring i første runde i et felt
hvor kartene forsvant i alle retninger foran ham, og var
fort oppe på en 4.de plass, og vi norske holdt pusten.
Imidlertid var det ennå glatt på banen, og i en sving tok
Ole Martin i litt for mye, og måtte ut på gresset. Tilslutt
ble det en meget bra 8 plass fra 17 startspor.
I annet heat regnet det, noe som er Ole Martins ønskevær,
men i første sving ble han kjørt av banen og kom sist ut.
Etter 10 runder var han oppe på en 12 plass og skulle
akkurat til å kjøre forbi 2 til, da han helt uberettiget
fikk teknisk svartflagg som ikke var ment for ham, og dermed
fikk han 32 plass. Utrolig surt!!
Lørdag hadde Henning våknet av dvalen og på warm up var han
nest raskest av samtlige. I sitt tredje heat kjørte han
veldig godt, og ble tilslutt nr. 8 med 3.dje beste rundetid.
Allikevel så vi klart at det måtte bli second chanse for
Henning fra startspor 20.
Ole Martin var mindre heldig. Igjen var han involvert i en
startcrash og i et forsøk på å ta igjen det forsømte, ble
han for ivrig, kolliderte igjen og ble stående. Resultatet
ble startspor 21 i Second Chanse.
I Rotax Max ble det kjørt knalltøft i Second Chanse og Ole
Martin har sjelden vært ute i så hardt vær, men han var
oppgaven voksen og kjørte inn til en finfin 9. plass, men da
kun 6 gikk videre til prefinale og finale, var løpet over
for hans del.
Henning i Max Junior var veldig uheldig. I masterrunden ble
han utsatt for ureglementert kjøring, fikk stopp på karten
og kom aldri i gang igjen.
For å fokusere på det positive, så viste begge guttene at de
var raske nok til å kunne hevde seg i finalen, men med 72
førere i hver av de tre klassene Max Junior, Max Senior og
DD2, var veien lang, og for å lykkes må man ikke bare unngå
uhell, men man må gjerne ha litt flaks også.
Med deltakere fra 57 land og 215 førere totalt, er nå Rotax
Max Grand Final det største internasjonale mesterskapet som
arrangeres, og uten sammenligning det mesterskapet som
samler flest nasjoner, og nåløyet for å komme med blir
trangere og trangere.
For første gang fikk vi en Juniormester fra Argentina, mens
Max Senior ble vunnet av engelske Ben Cooper som vant alt,
både tidkjøring, alle tre innledende heat, prefinale og
finale.
Nivået i DD2 er nå like høyt som i de andre klassene, og
fjoråretse canadiske verdensmester måtte i år se seg slått
av Sør-Afrikanske Leroy Poltry som ble nr. 2 i det aller
første Grand Final i Puerto Rico tilbake i 2000. Det gjelder
å ikke gi seg!!!
|
|
|
|
|